با توجه به افزایش ناگهانی قیمت فرش و قالیچه توجه عموم به سمت الیافی که شباهت بالایی به این کفپوش‌ها داشته باشد و دکوراسیون را نیز به زیبایی و قدرت فرش‌ها متحول سازد، جلب شد. در این زمان بود که موکت تافتینگ یا پرز بلند با بافت منحصربه‌فردش و با ساختاری به‌واقع فراتر از موکت‌های نمدی گذشته منازل، دفاتر اداری، مراکز تجاری و ... را جذابیتی متمایز بخشید، به‌گونه‌ای که هیچ نمونه‌ دیگری از کفپوش‌های مدرن، چنین توانی را از خود به نمایش نگذاشتند. بهترین مدل موکت تافتینگ با ویژگی‌های فراوانی چون دوام، ماندگاری، استقامت، زیبایی و ... به همگان معرفی شد و کسانی را که به دنبال خرید موکتی هم‌تراز فرش‌ها بودند، با ‌گزینش آن به خواسته‌شان رساند.

طریقه ساخت موکت تافتینگ:

بافت و طراحی ویژه موکت تافتینگ به آن امکان بهره بردن از پرزهایی با ارتفاع 20 میلی‌متر را می‌دهد، زیرا این نوع موکت بر اساس روش تافت الیاف درون آستر نگهدارندِ تولید می‌شود، بدین ترتیب طراحی ویژه آن به چهارعنصر پرز موکت، آستر روی کار، آستر زیر کار و چسب وابسته است. ماشین‌های بافت الیاف را به کمک سوزن‌های خود از آستر رویین عبور داده و حلقه‌هایی را پدید می‌آورند و با این رویکرد پرزها به آستر رویین بافته می‌شوند.

در مرحله بعد آستر زیرین با چسب مرغوبی به پشت موکت چسبیده شده و طرح کلی موکت رقم می‌خورد. اغلب ماشین‌های به‌کاررفته در ساخت این نوع موکت‌ها داری 120 تا 180 ردیف سوزن هستند که هر سوزن دوک منحصربه‌فرد بارنگ خاص خود را دارد. در اینجا تیوب‌های نگه‌دارنده زیادی وظیفه هدایت نخ‌ها را از دوک‌ها به سوزن‌ها بر عهده‌دارند تا بافت موکت به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

 

 

انواع مختلف موکت تافتینگ:

همان‌طور که گفتیم موکت پرز بلند با حلقه‌های که در زمان بافت تولید می‌شوند، زیربنا خود را می‌سازند، اما همین حلقه‌ها و کیفیت آنها انواع مختلف این موکت‌ها را پدید می‌آورند. متصدیان امر قادر هستند با تغییر در برنامه‌ریزی حرکت سوزن‌ها قابلیت دستگاه را در ایجاد طرح‌ها و نمونه‌های متنوع ارتقا دهند.

 انواع مختلف این موکت‌ها به سه نوع تافتینگ لوپ، تافتینگ کات، تافتینگ لوپ کات تقسیم می‌شوند، شما می‌توانید از میان این نمونه‌ها بهترین مدل موکت تافتینگ که گمان می‌کنید با نیاز و سلیقه‌تان سازگارتر است را انتخاب نمایید. این مدل‌های متنوع امکان القای احساسات متفاوت و ایجاد هارمونی با دیگر اجزای دکوراسیون و فراهم نمودن ویژگی‌های خاص را برای فضاها دارند.

ویژگی‌های موجود در بهترین مدل موکت تافتینگ (پرز بلند):

در اینجا برای آنکه بتوانیم، تعریفی واقعی از بهترین مدل موکت تافتینگ را ارائه دهیم، به شمارش پارامترهایی در این موکت‌ها می‌پردازیم. دقت داشته باشید در صورت وجود آنها مهر تأییدی بر کیفیت یک موکت صادر می‌شود.

  • نسبت وزن به سطح:

به‌این‌علت معیار نسبت وزن به سطح بسیار مهم است که نشان‌دهنده چگالی موکت و میزان در هم تنیدگی پرزهای آن در یک سطح مشخص با ابعاد تعیین‌شده می‌باشد.

  • ارتفاع پرزها:

ارتفاع پرزها مشخص‌کننده ضخامت موکت بوده، ازاین‌رو جزء پارامترهای ارزنده در تعیین کیفیت موکت تافتینگ است. پرزهایی که به‌مرورزمان کوبیده نشده، مقاومت داشته و در فرآیند ریسندگی به‌اندازه کافی تابیده باشند، می‌توانند درنهایت میزان مرغوبیت یک موکت پرز بلند را مشخص نمایند.

 

  • تراکم تعداد سوزن‌ها:

 تراکم تعداد سوزن‌ها به خاطر اینکه بر مقاومت موکت تأثیر می‌گذارد، دارای اهمیت است و در صورت پرتعداد بودن باعث می‌شود، موکت براثر کوبیده شدن کیفیت ابتدایی خود را تا سال‌ها از دست ندهد. به همین جهت تراکم تعداد سوزن‌ها در سطح مسئله مهمی در تولید نمونه‌ای باکیفیت است.

gamantj.com