انواع موکت ایرانی با کیفیت عالی و قابل رقابت با موکت خارجی تولید شده است. موکت تایل اداری ایرانی به لحاظ کیفیت و طرح های متنوع دست کمی از نمونه های مشابه ندارد. موکت پرز بلند، موکت طرح دار، موکت های رول از بهترین کفپوش ها در منازل هستند. برای اینکه موکت طول عمر بیشتری داشته باشد توجه به نظافت آن ضروری است. با توجه به سهولت نظافت موکت ایرانی در اغلب ساختمان های اداری و اماکن هنری از همین کفپوش استفاده شده است.

موکت نمایشگاهی و پردیس های سینمایی، موکت آمفی تئاتر و دیگر فضاهای عمومی با طرح ها و رنگ های چشم نوازی به کار می رود تا فضای صمیمانه و دوستانه تری ایجاد شود. تمیز کردن موکت در این اماکن به دلیل تردد بالا با نظافت موکت در یک خانه کوچک متفاوت است. در ادامه شیوه های متداول نگهداری و تمیز کردن موکت را بررسی می کنیم.

برای نظافت موکت اداری از جاروبرقی های قوی و مخصوص استفاده می شود. جاروکشی روزانه موکت های اداری الزامی است زیرا علاوه بر گرد و غبار، آلودگی های زیادی از کفش ها روی موکت می نشیند. نصب موکت خارجی و موکت اداری را در ساختمان های اداری محبوبیت زیادی دارد. قیمت مناسب و نگهداری آسان از موکت علت اصلی انتخاب به عنوان کفپوش اداری است.

شستن موکت

افتادن بستنی قیفی از دست یک کودک مساوی با یک فاجعه بزرگ نیست اگر به سرعت بستنی را بردارید. یک مزیت بزرگ موکت اینست که به سادگی می توانید مواد ریخته شده روی آن را بردارید. به این ترتیب خیلی راحت با اسپری آب و یک دستمال تمیز می توانید بقایای بستنی را تمیز کنید. حتی اگر موکت رول را در سراسر کف منزل نصب کرده باشید هم نیازی به شستشوی موکت نیست و می توانید به سادگی مواد را از روی موکت پاک برداشته و با کمی آب محل را تمیز کنید ولی در اماکن عمومی موضوع به این سادگی نیست.

تصور کنید یک آدامس که به ته کفش چسبیده چه فاجعه ای در یک سالن سینما یا گالری نقاشی به وجود می آورد. دیدن لکه های تیره و کثیف کف در گالری های هنری اصلا خوشایند نیست. برای حل این مشکل هم چاره ای وجود دارد. موکت تایل را از قسمت کثیف شده جدا کنید و تنها تایل کثیف را بشویید و دوباره در محل نصب کنید.

انواع موکت رول ، موکت تافتینگ، موکت تایل و … قابلیت شستشو با آب را دارند. آب موجب از بین رفتن بافت موکت و یا آسیب به رنگ و طرح آن نمی شود. شستشوی موکت با آب به شیوه سنتی و یا با دستگاه های خشکشویی توسط شرکت های نظافتی انجام می شود. این دستگاه ها شبیه همان دستگاه هایی هستند که برای شستشوی مبلمان استفاده می شود. به این ترتیب بدون کثیفی و یا ریزش آب، سطح موکت با شوینده مناسب تمیز می شود و آب اضافی با سری خرطومی دستگاه مکش می شود.

نگهداری و نظافت موکت کار دشواری نیست به شرطی که راهش را بلد باشید.