انواع الیاف موکت

 

کیفیت و ماندگاری موکت کاملا وابسته به الیاف به کار برده شده در ساخت آن می باشد. در حال حاضر برندهای مختلفی دست به تولید انواع موکت رول،انواع موکت تافتینگ، موکت تایل می زنند و الیاف موکت نیز به اندازه طرح، رنگ و اعتبار برند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسته به نوع کاربری موکت ها راحت تر می توان جنس مناسبی را انتخاب نمود. برای مثال برخی از الیاف ها موکت را برای محیط های پررفت و آمد مناسب تر خواهند نمود و برخی الیاف ها نیز برای موکت های مورد استفاده در محیط های کم تردد به کار برده می شوند. در ادامه با برخی از الیاف های پراستفاده در زمینه تولید موکت آشنا خواهیم شد:

 

الیاف موکت پلی آمید Polyamide

الیاف نایلون یا پلی آمید برگرفته از پلیمرهای مصنوعی است که در زمینه ساخت موکت به کار برده می شود. از این الیاف برای ساخت موکت هایی استفاده می شود که در کف محیط هایی چون هتل ها، دفاتر اداری، فروشگاه ها و سازمان ها که تردد زیاد است مورداستفاده قرار می گیرند. این الیاف مقاومت مطلوبی را در برابر کوبیدگی و ساییدگی از خود نشان خواهد داد و به راحتی کثیف نمی شود. از دیگر نقاط مثبت الیاف نایلونی می توان به طول عمر بالا، خاصیت ارتجاعی، دارای استاندارد مقاومت گسترش حریق، مقاومت در برابر خورندگی و کهنگی و ثبات رنگی اشاره نمود.

الیاف موکت پلی پروپیلن Polypropylene( P.P)

دومین الیاف مورد استفاده در ساخت موکت الیاف پلی پروپیلن یا اولفین می باشد. این الیاف اگر چه کمی از نظر کیفیت از الیاف پلی آمید پایین تر است اما با این حال قیمت مناسبی که داشته آن را بسیار پرطرفدار نموده است. این الیاف از ثبات رنگ خوبی برخوردار می باشد و الکتریسیته ساکن را کاهش خواهد داد. این الیاف در مقایسه با الیاف پلی آمید دارای استاندارد مقاومت حریق کمتری است و مقاومت مطلوب در برابر همه لکه ها به غیر از لکه های روغنی ، عدم جذب رطوبت و نیز قیمت مناسب از ویژگی های بارز این الیاف می باشد.


الیاف موکت پلی استر Polyester

به طور معمول از این الیاف در ساخت انواع موکت رولی و موکت تایل استفاده می شود. این الیاف اگر چه مقاومت مطلوبی را در مقابل لکه از خود نشان خواهد داد اما در مقابل ساییدگی و کوبیدگی چندان مقاوم نمی باشد. موکت های ساخته شده با الیاف پلی استر برای محیط های پررفت و آمد مناسب نمی باشد. مقاومت این الیاف در مقابل رطوبت، کپک زدگی، بید مطلوب می باشد اما به نسبت الیاف پلی آمید و پلی پروپیلن پایین تر است.

الیاف موکت پشم (Wool)

 

         این الیاف را می توان در زمینه تولید موکت گرانترین الیاف دانست. الیاف پشمی با وجود برخورداری از لطافت، نرمی، انعطاف پذیری و استقامت مطلوب شرایط نگهداری دشوارتری به نسبت دیگر موکت ها خواهد داشت. در صورت نگهداری این الیاف در جایی مرطوب و نامناسب خیلی زود آسیب خواهد دید و مورد حمله حشرات قرار خواهد گرفت. از بین مزایای این الیاف نیز می توان به دوام بالا، استاندارد مقاومت حریق بالا، الیاف طبیعی، قابلیت شستشو اشاره نمود. در ساخت موکت هایی با این الیاف، تقریبا 80 درصد از الیاف پشم و 20 درصد از پلی آمید استفاده می شود. به طور معمول این موکت ها را می توان انتخابی مناسب برای اماکن لوکس و هتل های ۵ ستاره به شمار آورد.

برای دیدن انواع موکت و خرید موکت گامان تزیین جاوید گزینه مناسبی است